OKRESNÍ HOSPODÁŘSKÁ KOMORA LIBEREC
PROVOZNÍ DOBA
PO - PÁ 8.00 - 16.00

Hospodářská komora: Zákaz reklamy na půjčky před dluhy nikoho neochrání, naopak zdeformuje trh

 19. 06. 2018  Tiskové zprávy HK ČR

Poslanecký návrh novely zákona o regulaci reklamy, který na dnešním zasedání projednává vláda, není podle Hospodářské komory ničím jiným, než dalším populistickým zásahem do podnikatelské činnosti. Záměr komunistických poslanců omezit propagaci bankovních a nebankovních půjček ve sdělovacích prostředcích – a chránit tak spotřebitele – může mít v konečném důsledku naprosto opačný efekt. Pokud bude občanům odepřena možnost srovnání bankovních a nebankovních produktů na základě informací v mediálním prostoru, přijdou o současnou možnost se na trhu úvěrů a půjček snadno orientovat.

 Současný poslanecký návrh navíc nevychází z jakékoliv analýzy současného trhu nebo výzkumu, který by negativní dopady reklamy na půjčky jakkoliv dokumentoval a dokládal. Oblast reklamy je navíc již v současné době regulována tak, aby nemohlo docházet ke klamavým praktikám, kdy na etickou nezávadnost reklamního obsahu dohlíží Rada pro reklamu.

Agentury ani samotné firmy navíc nemohou nést zodpovědnost za případné důsledky reklamních sdělení, pokud jejich účinek vychází z dobrovolné vůle každého občana. „Kdybychom přijali logiku tohoto návrhu, mohli bychom se v budoucnu dočkat zákazu reklam na automobily, protože v nich lidem prakticky denně hrozí smrtelné nebezpečí. Cesty, jak lidi ochránit před finančními problémy, vidím spíše v osvětě, než v další a další regulaci,“ řekl prezident Hospodářské komory ČR Vladimír Dlouhý.

Proti návrhu otevřeně vystoupila i Asociace komerčních agentur, začleněné společenstvo Hospodářské komory ČR. Dle názoru AKA by v případě přijetí návrhu mohl být v konečném důsledku poškozen i většinový, tedy nerizikový spotřebitel. „Zákazníci mají legitimní právo na informovanost o službách a produktech, které finanční trh nabízí. Navrhovaná úprava by jim tuto možnost odepřela a měla přímý vliv na omezení konkurenčního prostředí na tuzemském trhu. To by znamenalo spolu s vyššími cenami i vyšší riziko dluhové pasti,“ doplňuje předseda Asociace komunikačních agentur Marek Hlavica.

Ke snížení rizika pádu do dluhových pastí směřuje již novela zákona o spotřebitelském úvěru, která věřitelům ukládá přísně posuzovat schopnost dlužníka splácet. Zákon o reklamě pak striktně vylučuje klamavou reklamu bez ohledu na službu nebo zboží. Politici tak s další regulací přicházejí v době, kdy je riziko již legislativně ošetřeno, a chtějí vnést do podnikání další, na první pohled líbivé omezení.

Kam dál?

  • Aktuality
  • Události
  • Kde nás najdete?

    kde
    Mrštíkova 399/2a
    460 07 Liberec (Areál Werk)
    GPS 50.762662,15.051439

    Kontakty

    contact
    +420 485 100 148
    INFO@OHKLIBEREC.CZ
    ID dat. schr.: ppeachf
    IČ: 48289027
    DIČ: CZ48289027

    Podrobné kontakty

    Pokračováním užívání této stránky souhlasíte s použitím cookies. Více informací.

    Nastavení cookie na tomto webu je nastaveno pro "povoleno cookies", aby vám poskytlo nejlepší možné prohlížení stránek. Pokud budete nadále používat tento web bez změny nastavení cookie nebo klepnete na tlačítko "Souhlasím" souhlasíte s podmínkami použití cookie.

    Zavřít